Penkių šalies miestų gyventojai sustiprino finansinio raštingumo žinias: kitas tikslas – sėkmingai jas pritaikyti kasdienybėje

Projektu siekiama skatinti finansinį raštingumą ir padėti gyventojams, ypač mažesnių miestų ir regionų, įgyti praktinių įgūdžių valdyti savo pinigus.
„Pinigai yra gana jautri tema daugeliui žmonių ir kalbėti apie juos nėra paprasta, tačiau būtina bet kuriame gyvenimo tarpsnyje. Tiek jauni, tiek vyresni regionų gyventojai aktyviai dalyvavo, diskutavo ir išėjo su daugiau žinių, finansų valdymo gidu, asmeninio biudžeto planuoklėmis. Dabar, kai artėja šventės ir nauji metai, yra puiki proga išsigryninti finansinius tikslus ir sėkmingai jų siekti. Kitais metais planuojame projektą tęsti ir keliauti į kitus miestus“, – sako Tomas Bataitis, atsakingo skolinimo platformos „Credit24“ vadovas.
Vietos gyventojus renginiams subūrusioms bibliotekoms „Credit24“ padovanojo kompiuterius, kurie vietos gyventojams padės toliau gilinti ir praktiškai taikyti finansinio ir skaitmeninio raštingumo žinias.
Nuo kasdienių pirkinių iki investavimo ir saugumo
Projekto metu buvo kalbama apie pagrindinius finansinio raštingumo principus: biudžeto planavimą, taupymą, investavimą, atsakingą skolinimąsi ir apsisaugojimą nuo finansinių sukčių.
Dalyviai sužinojo, kaip atskirti poreikius nuo norų, kaip taikyti „50-30-20“ taisyklę, kodėl svarbu diversifikuoti investicijas ir kaip vertinti skolinimosi riziką. Taip pat buvo aptartos dažniausios finansinės apgaulės schemos ir būdai, kaip išlikti saugiems.
Anot T. Bataičio, projektu norima pademonstruoti, kad finansų valdymas gali būti paprastas ir prieinamas kiekvienam – tereikia suprasti pagrindinius principus ir juos nuosekliai taikyti kasdieniame gyvenime.
„Tinkamai pritaikytos žinios padeda jaustis finansiškai saugiau, labiau pasitikėti savo sprendimais ir sąmoningiau planuoti ateitį. Dažnai patys to nesuvokdami metų metus kartojame tas pačias klaidas: spontaniškai leidžiame pinigus, nepastebime smulkių, bet besikaupiančių išlaidų arba nepasinaudojame paprastais, bet veiksmingais įrankiais, kurie gali padėti sutaupyti, efektyviau valdyti biudžetą ir išvengti nereikalingo streso. Projektas skatina atrasti šias elementarias gudrybes ir pritaikyti jas savo kasdienybėje“, – tvirtina bendrovės vadovas.
„Nematomi finansai“ – tęstinis socialinės atsakomybės projektas, susijęs su anksčiau pradėta „Nematomų žmonių“ iniciatyva – unikali įmonės metodologija pirmą kartą leido išskirti socioekonomines ir psichografines charakteristikas, kurios dalį žmonių visuomenėje paverčia tarsi „nematomais“. Būtent finansinio raštingumo trūkumas yra vienas pagrindinių tai lemiančių veiksnių. Remiantis šia metodologija, apie penktadalį Lietuvos gyventojų galima priskirti „nematomų“ socialinei grupei.
Žinių poreikį rodo tyrimai
„Credit24“ užsakymu šiais metais atlikta apklausa parodė, kad nors beveik trys ketvirtadaliai šalies gyventojų jaučiasi finansiškai raštingi, praktiniai jų įgūdžiai nėra tokie tvirti.
Tyrimas atskleidė, kad tik 17 proc. žmonių netekus darbo turimų santaupų užtektų bent trims mėnesiams, o 15 proc. apskritai neturi jokio finansinio rezervo.
Taupymo gyventojai taip pat nelaiko svarbia disciplina – tik 15 proc. gyventojų kas mėnesį atideda konkrečią pinigų sumą. Be to, beveik 22 proc. respondentų kiekvieną mėnesį išleidžia visą atlyginimą ir gyvena „nuo algos iki algos“.
Remiantis Lietuvos banko duomenimis, lietuvių finansinis raštingumas išlieka žemas: tik 39 proc. gyventojų mano, kad jų finansinė padėtis priklauso nuo jų pačių sprendimų, o tik nedaugelis tinkamai ruošiasi pensijai, investuoja ar pasirenka tinkamus draudimo sprendimus.



